Tandhygienist

På Blanca Dental har vi erfarna tandhygienister. Det bästa sättet att upptäcka problem tidigt är att kontinuerligt träffa våra tandhygienister.

Gun-Britt är en av våra tandhygienister som tar hand om ditt besök. Hon tittar på generell tandhälsa, putsar tandsten och ger råd och information kring hur du håller en bra munhygien och tar hand om ditt fina leende på bästa möjliga sätt.

TRÄFFA VÅR TANDHYGIENIST!

Boka din tid Idag!

Kontakta oss så hittar vi en tid som passar för dig. Hoppas att vi ser dig här hos oss på Blanca!

Gun-Britt

Gun-Britt är vår erfarna, glada härliga tandhygienist. Lång erfarenhet har gett henne en bred och djup förståelse som hon gärna delar med sig av.

Standardbehandling av tandhygienist
SEKFrån 985

Ytterligare Läsning

Tandhygienist

Har du problem med dålig andedräkt, sveda eller värk i munnen och tänderna, muntorrhet eller karies och tandlossning kan du få hjälp med detta hos en tandhygienist. En tandhygienist är legitimerad inom sitt arbetsområde och arbetar med bland annat munhygien, utredning av tandbesvär genom bland annat röntgen och undersökningar, ställer diagnoser och kan hjälpa till med viss smärtlindring. En tandhygienist arbetar ofta i förebyggande syfte så att man slipper framtida problem med karies, tandlossning eller inflammationer. En tandhygienist kan ta bort beläggningar på tänderna, rensa mellan tänderna och putsa och polera tänderna. En tandhygienist hjälper även till med att ge råd och tips om hur man ska sköta sin munhygien och vilka hjälpmedel man kan använda sig av. Att regelbundet gå till en tandhygienist för att kontrollera och rengöra sina tänder gör att man förebygger problem med sina tänder och därmed inte behöver uppsöka en tandläkare lika ofta, samtidigt som man får bättre tänder och en bra munhygien.

Dålig andedräkt

Dålig andedräkt är en åkomma som kan uppstå om man inte dagligen sköter om sin munhygien genom att borsta tänderna och använda tandtråd. Dålig andedräkt beror oftast på munbakterier som har bildats inte har avlägsnats ordentligt vid tandborstning, eller vid annan rengöring av tänderna. Istället ligger bakterierna kvar i olika groppar mellan tänderna vilket innebär att munnen utsöndrar en illaluktande doft. Dålig andedräkt kan även uppstå på grund av andra orsaker som sjukdomar, eller om man äter vissa råvaror som bland annat vitlök. Man kan få hjälp och råd av en tandhygienist kring hur man sköter sin dagliga munhygien. Men även hjälp med att rengöra tänderna och få förslag på produkter som kan användas för att minska den illaluktande doften.

Muntorrhet

Att det produceras saliv är viktigt för en bra munhygien, men saliv behövs även för att vi ska kunna känna smaker, kunna tugga, svälja och prata. Om det inte produceras tillräckligt med saliv uppstår muntorrhet. Muntorrhet kan upplevas vara obehagligt då man i vissa fall kan få svårt att svälja eller prata. Det finns olika stadier av muntorrhet, dels lindrigare muntorrhet som kan bero på att man äter mediciner eller att man är nervös eller stressad. En tandhygienist kan utreda vad det är som ligger bakom muntorrheten och därefter ge tips och råd om hur den ska behandlas. I de flesta fall går dessa besvär att behandla med olika insatser, men det finna även svårare fall av muntorrhet som beror på allvarliga sjukdomar. I dessa fall kan det krävas insatser från sjukvården för att hantera muntorrheten. Det finns även vissa produkter man kan använda sig av för att lindra muntorrheten så att man inte behöver lida av den.

Karies

Munhålan innehåller alltid bakterier och när man äter ökar bakteriemängden i munnen. Allvarligast är det när man äter sötsaker vilket ganska omgående påbörjar en syraattack mot tänderna, som pågår under en period fram till dess att saliven har hunnit neutralisera syran. Dessa bakterier lägger sig över tändernas emalj där de fräter mot emaljen. För att undvika att det skapas plack och förebygga karies är det viktigt att ha en god munhygien. Man ska alltid borsta tänderna två gånger varje dag, så att man får bort beläggningarna från tänderna. Men det räcker inte bara med att borsta tänderna med en tandborste, då den bara kommer åt cirka 60 % av tändernas yta, utan man bör även dagligen använda sig av tandtråd för att få rent mellan tänderna. Om beläggningarna får ligga kvar ostört och fräta mot emaljen kommer man slutligen att få karies, hål i tänderna, och behöver då uppsöka en tandläkare. Genom att regelbundet besöka en tandhygienist kan man få hjälp med att avlägsna plack och beläggningar samtidigt som man får hjälp med att hålla en bra munhygien. En tandhygienist kan också utreda om det föreligger karies, eller om risken för karies har ökat. Då kan man få tips och råd över hur man ska sköta sin munhygien för att minska riskerna att få karies. Detta kan till exempel göras genom att använda fluor som i de flesta fall stärker emaljen, eller andra produkter som hjälper till att få en bra renhållning i munnen.

Tandlossning och tandköttsinflammation

Tandköttsinflammation är oftast en väldigt tråkig åkomma då det dels gör att man kan få värk, men även kan påverka möjligheten att tugga på den sida man har en inflammation. En tandköttsinflammation är en vanlig reaktion när man har bakteriebeläggningar, så kallad plack, på tänderna. Så länge beläggningarna på tänderna är mjuka kan man själv borsta bort dessa. Men om man har slarvat med tandborstningen eller inte använder tandtråd blir dessa beläggningar till slut hårda och då kan man inte längre ta bort dem genom att borsta tänderna. Istället behöver man besöka en tandhygienist som avlägsnar all tandsten och beläggningar så att dessa inte längre gör att tandköttet blir inflammerat.

Om man går en lång tid med plack på tänderna kan det till slut leda till tandlossning. Om de aggressiva bakterierna får härja fritt bland tänderna kommer de så småningom leda till att man får en tandköttsinflammation som förstör rothinnan, som är de trådar som förankrar tanden i käkbenet. Det är när tandköttet börjar dra ihop sig runt en tand och det bildas fickor runt tanden som bakterierna har börjat fräta sönder tandroten, vilket till slut utmynnar i att tanden lossnar. Vid allvarligare fall av tandlossning är det flera tänder som angrips av bakterierna i det inflammerade tandköttet, vilket gör att man får värk som i sin tur gör att man får svårt att äta. Utöver värk och sveda i tandköttet får man ofta en dålig andedräkt och missfärgade tänder.
Regelbundna besök hos en tandhygienist

För att förebygga hål i tänderna, inflammationer och tandlossning är det bra om man besöker en tandhygienist regelbundet. Dels för att kontrollera sina tänder men även för att avlägsna plack och andra beläggningar. En tandhygienist ger också tips och råd om hur man ska sköta om sin munhygien så att man kan undvika att få problem med tänder. Efter ett besök hos en tandhygienist ser även tänderna rena och fina ut.