Tandvärk

Tandvärk drabbar oss alla någon gång i livet och kan vara väldigt störande. Det är viktigt att ta reda på orsaken till värken omgående och ofta stoppa eventuella problem som om de får fortlöpa ohindrade kan leda till omständiga behandlingar och dyra kostnader.

En inflammerad eller infekterad tandnerven är den vanligaste orsaken till tandvärk. Ofta på grund av hål, lagningar eller sprickor i tänderna. Tandvärk kan också bero på en infektion i tandbenet i anslutning till tandroten, tandlossning, tandgnissling och tandköttsinflammation.

Bihåleinflammation och käkledsinflammation kan leda till värk i ansiktet och misstolkas som tandvärk.

Tandvärk kan var väldigt jobbigt men smärtan kan alltid avhjälpas med rätt behandling, och det får du hos oss.

Behandling

Det bästa är såklart att undvika tandvärk och det gör man enklast genom att alltid borsta tänderna grundligt med fluortandkräm, äta på regelbundna tider och genom regelbundna besök hos tandläkare.

Om du har ont i tänderna är receptfria värktabletter en enkel kortsiktig lindring, men man skall alltid kontakta tandläkare för att undersöka orsaken och få rätt behandling.

När är det läge att kontakta en tandläkare?

Man bör söka vård om man upplever en ihållande värk eller isande känsla i tänderna, om man har en öm tand, vi svullet tandkött eller om man har skadat en tand.

Tandvärk – en varningssignal

Tandvärk är kroppens egen varningssignal och berättar att något är galet. Vid tandvärk är det alltid läge att kontakta tandläkare. Tandvärk beror ofta på en inflammerad eller infekterad tandnerv. Dock kan det finnas andra orsaker till tandvärk.

Anledningar till tandvärk på grund avinflammation eller infekttion kan vara:

• djupa lagningar
  • hål i tänderna, så kallad karies
  • tandskador
  • skadade eller tappade fyllningar
  • tandslitage
  • blottade tandhalsar
  • tandsprickor

Andra anledningar till tandvärk:

• tandgnissling
  • tandpressning
  • tandköttsinfektion
  • en tand som växer och kommer upp genom tandköttet
  • tandutdragning
  • tandlossning
  • skavande protes
  • rotfylld tand med infektion.

Hål i tänderna

Ett hål eller kariesangrepp som det också kallas, som når in till tandnerven kan orsaka tandvärk. Det ör bakterierna som orsakat hålet som öven angriper tandnerven och skapar värken. Det känns ofta som en isning i tanden till att börja med, detta övergår sedan i en mer ihållande och intensiv värk. Den kallas pulpit.

Inflammationen sprids genom tandens rotkanalsystem ut till omgivande vävnad om tanden inte behandlas. Det kallas apikal parondit. Smärtan förändras då ofta karaktär och kan upplevas molande och resulterar ofta i en öm tand.

Området kring käkarna kan svullna, det betyder ofta att tandnerven och käkbenet blivit infekterade och att var har uppkommit.

Det är viktigt att stoppa denna process så tidigt som möjligt och tandvärk är som sagt en klar signal att något inte står rätt till och det är dags att kontakta en tandläkare.

Djupa lagningar

En tand som är lagad kan var något svagare än normalt och själva lagningen gör inte ett lika bra jobb med att skydda nerverna som en hel tand. Den försämrade isoleringen och själva borrningen kan vara anledningen till tandvärk. Sämre eller gamla lagningar kan även läcka och därför påverka tandnerven. Ett alternativ till en djup lagning hävdas ibland är att göra en rotfyllning på en gång, detta är dock ofta onödigt och en riktigt gjord lagning håller tandvärken borta. På Blanca Dental har vår erfarna och lyhörda personal god kunskap och rekommenderar alltid den bästa lösningen för varje individuell situation.

Blottade tandhalsar

Tändernas hårda emaljyta ger ett bra skydd men emaljen slutar där tandköttet tar vid. Om tandköttet drar sig tillbaka av någon anledning kan tandens rotyta bli synlig. Den ytan är porös och ger inte ett lika bra skydd för tandnerven som emaljen ger. När detta händer kan isningar ofta upplevas när man äter något kallet eller varmt, till och med kall luft kan orsaka isningar.

Tandskador

Om man skadat tandet i en olycka eller råkat bita sönder en tand kan tandvärk uppstå. Man kan faktiskt få tandvärk av mindre slag mot tänderna. har man skadat en tand är det viktigt att kontakta tandläkare för att få råd om hur man bäst tar hand om sin skada.

Tappade eller trasiga fyllningar

En fyllning i en tand finns på plats för att skydda tandnerverna mot kyla och värme. har man skadat eller tappat en fyllning är det viktigt att kontakta tandläkare för att komma tillrätta med problemet raskt.

Tandsprickor

Tandsprickor kan ge isningar i tänderna och om det är större sprickor eller djupare sprickor upplever man ofta värk och ömhet.

Tandgnissling och tandpressning

När man gnisslar eller pressar tänderna mycket får man ”träningsvärk” i käken. Detta kan uppfattas som tandvärk och göra att tänderna känns ömma. Detta kan avhjälpas med tandskenor till exempel. Kontakta oss på Blanca dental så kan vi hjälpa dig att komma tillrätta med problemet.

Tandslitage

Folk som gnisslar tänder kraftigt kan slita ned tänderna och därigenom blotta tandnerver och dett kan leda till tandvärk. Att komma tillrätta med tandgnissling är något vi ofta hjälper till med och kan avhjälpas med enkla medel och ge en mer avslappnad och effektiv sömn.

Tandköttsinfektion när en ny tand bryter fram

När man får nya tänder och dem bryter igenom tandköttet kan det ofta vara svårt att hålla rent. Detta stämmer såväl för barn som för vuxna och visdomständer. Detta kan leda tillinfektioner och tandvärk som resultat.

Värk efter tandutdragning

Efter tandutdragning kan tandvärk uppstå. Ofta ger den sig efter tre till fem dagar men ibland kan den vara ihållande. Detta beror ofta på att hålet efter tanden blir infekterat och det kan leda still kraftig värk och i vissa fall även feber.

Tandlossning orsakar ofta inte tandvärk is sig. Dock kan tillbaka dragande tandkött i samband med tandlossning ge ilningar och tandvärk. Som alltid med tandvärk är det viktigt att lyssna på sin kropp och kontakta tandläkare för en proffesionell bedömning.

En protes som skaver

Efter ett par år med protes kan tandvärk uppstå av olika anledningar och då är det läge att kontakta tandläkare och får detta obehag avhjälpt.

Infektion under en rotfylld tand

Rotfyllningar kan ibland bli otäta och läcka in bakterier. detta kan leda till att käkbenet under blir infekterat och smärtsamt.

Sällan farligt men plågsamt

Tandvärk i sig är sällan farlig men är ofta mycket plågsam och störande att leva med. Långvarig värk kan dock ge personlighetsförändringar och den som har värk kan bli frustrerad, aggresiv och retlig. Vissa andra kan känna sig orkeslösa och överkänsliga. Man bör behandla sin tandvärk så snart det går då en tandvärk man har haft en längre tid är svårare att behandla.

Ibland kan antibiotika användas

Generellt behandlar man inte tandinfektioner med antibiotika men ibland kan dem vara farliga om man inte gör just det. Svullnader under tungan kan i sällsynta fall leda till infektioner som sprider sig till området kring hjärtat. Personer med nedsatt immunförsvar, problem med hjärta eller som genomgått strålterapi mot kärkarna skall vara extra försiktiga.

Antibiotika i sig är dock inte tillräckligt, infektionens källa måste behandlas samtidigt av tandläkare,

Hur förebygger man tandvärk?

Vid akut tandvärk är det effektivast att ta värktabletter innan man kan få behandling av tandläkare. Såklart är det absolut bästa att undvika tandvärk genom förebyggande åtgärder.

Man bör borsta tänderna regelbundet med fluortandkräm, använda tandtråd, tandstickor och mellanrumsborste. Kom ihåg att borsta med små vibrerande rörelser och använd en mjuk tandborste. Elektriska tandborstar är oft väldigt effektiva.

Att äta regelbundet med få mellanmål och bra munhygien är också en viktig del i att förebygga hål och tandvärk. Man måste ge tänderna tid att återhämta sig från bakterieangrepp mellan måltider.

Att gå till tandläkaren med jämna mellanrum är ett väldigt bra sätt att upptäcka potentiella problem innan dem hunnit ge orsak till tandvärk.

Våra tandläkare och tandhygienister är experter på förebyggandet av problem med tänder och munhåla. De kan ge dig alla råd du behöver.