Tandsten

Tandsten är mycket vanligt och är en hård beläggning som bildas på tänderna. Tandsten börjar med att det först och främst bildas plack, bakteriebeläggningar på tänderna. Men det är först när plack och salivens kalksalter hårdnar som det bildas tandsten. Bakteriebeläggningar bildas konstant och måste tas om hand om dagligen för att tänder och tandkött skall hålla sig friska. Det finns två typer av tandsten, salivsten och serumsten. Salivsten bildas nära de stora spottkörtlarna och är vanligt på insidan av framtänderna i underkäken samt på utsidan av de stora kindtänderna i överkäken. Salivsten är till en början grynig och har en vitaktig färg, men blir med tiden både hårdare och mörkare. Serumsten uppstår i tandköttsfickor som har blivit inflammerade. Den är hård från allra första början och är mörkbrun till färgen. När tandsten väl har uppstått kan den inte borstas bort. Det är endast via skrapning med speciella instrument hos tandläkaren eller tandhygienisten som tandsten kan avlägsnas. Hur mycket tandsten man får varierar från person till person och kan variera under livstiden. Tandsten är orsaken till mycket besvär.

Hur kan man undvika tandsten

Med tanke på hur lätt tandsten bildas är det av stor vikt att den dagliga munhygienen sköts. Det är endast genom tandborstning och rengöring mellan tänderna som man kan förhindra att tandsten uppstår. Det är även viktigt att med jämna mellanrum besöka tandläkare och tandhygienist för att veta hur statusen på tändernas hälsa ser ut, samt för att rengöra tänderna från eventuell tandsten. Om man lider av salivsten kan man köpa en speciell tandkräm som minskar tandstensbildning. Det är väldigt viktigt att ta bort den tandsten som bildas, eftersom tandsten kan leda till tandköttsinflammation och därefter till tandlossning.

Tandköttsinflammation, gingivit

Inflammation i tandköttet uppstår när det är för många bakteriebeläggningar på tänderna. Inflammationen är i själva verket en försvarsreaktion hos kroppen som uppstår på grund av den irritation som skapas av bakterierna. Tandköttet blir då rött och svullet och blöder lätt vid borstning. Om detta uppstår är det väldigt viktigt att hålla rent runt tänderna speciellt vid tandköttskanten, både med tandborste samt tandtråd eller mellanrumsborste mellan tänderna. Blödningen brukar då oftast avta efter cirka två veckor men om den inte gör det bör man uppsöka tandläkare. Är man inte uppmärksam på tandköttsinflammation och låter denna fortskrida kan man i värsta fall drabbas av tandlossning.

Den inflammation som uppstår i tandköttet leder med tiden om denna inte behandlas till att fickan mellan tanden och tandköttet blir djupare och djupare. När denna situation har uppstått blir det svårare att komma åt bakterierna med tandborsten. Inflammationen kan därefter sprida sig till hinnan runt tandroten och käkbenet så att tandens fäste förstörs och till sist lossnar. Läkarna kallar detta tillstånd för parodontit som betyder just inflammation i tandens fäste. Tidiga symptom för tandlossning är blödningar i tandköttet vid borstning orsakade av inflammation. Med tanke på att inflammation ej ger upphov till värk kan det vara svårt att upptäcka parodontit på egen hand. Därför är det av stor vikt att med jämna mellanrum besöka tandläkare eller tandhygienist. Om sjukdomen har gått alldeles för långt kan man känna att en eller flera tänder är lösa. Sjukdomen är mycket vanlig bland äldre, nästan varannan person över 50 år lider av sjukdomen i någon form. En orsak till detta är att man inte har rengjort tänderna ordentligt under lång tid. Enda sättet att undvika parodontit helt är att borsta tänderna dagligen och använda tandtråd för att avlägsna matrester och bakterier mellan tänderna. Om man har fått eller misstänker att man har fått bakterier i tandköttsfickorna måste man uppsöka tandläkare eller tandhygienist. Om parodontiten har gått så långt att en eller flera tänder har lossnat eller är på väg att lossna kan man få en tandbrygga eller tandprotes. Är man rökare är chansen att få parodontit mycket högre, hela tjugo gånger högre än om man inte röker. Rökning leder både till att sjukdomen utvecklas snabbare och att läkningsprocessen blir sämre. Detta beror på att rökning försämrar människans immunförsvar. Andra orsaker till parodontit är stress och sjukdomar som försämrar immunförsvaret, som till exempel diabetes.

Borsta tänderna på rätt sätt

För att förhindra att plack, tandsten, tandköttsinflammation och parodontit skall uppstå behöver man borsta tänderna ordentligt och regelbundet. Borstning av tänderna morgon och kväll är nog för att ha friska tänder, dock endast om man gör det på rätt sätt. Två centimeter tandkräm på tandborsten är nog för att få rena tänder. Tandborsten bör hållas snett och borstning bör ske mjukt och med små tag. Om man borstar för hårt och med långa rörelser fram och tillbaka kan man skada tandköttet. Det skall ta två till tre minuter att borsta sig genom hela munnen. Tandborsten bör vara mjuk och ha ett litet borsthuvud. Mjuk för att inte skada tänderna och tandköttet, och liten för att komma åt överallt. Det är topparna på borsten som rengör tänderna. Det gäller även att byta ut tandborsten när stråna börjar bli böjda, eller minst var tredje månad. En eltandborste går utmärkt att använda. Det lilla roterande borsthuvudet kommer åt överallt och smuts och bakterier avlägsnas på ett effektivt sätt från tänderna. Det gäller även här att med jämna mellanrum byta ut borsthuvudet mot ett nytt och fräscht. Det finns många olika tandkrämer att välja mellan. Den vardagliga Tandkrämen bör innehålla fluor och vara lågslipande. Har man problem med missfärgningar kan man varva den vanliga tandkrämen med en tandkräm med mer slipmedel i. Den högslipande tandkrämen skall användas under kort tid och endast några dagar i veckan. Detta på grund av att emaljen kan luckras upp och nya missfärgningar kan lättare uppstå. Det finns även tandkrämer som kan hjälpa till vid tandsten eller om man ofta får blåsor i munnen. Är man osäker på om man har borstat rätt och ordentligt kan man använda sig av tung-tricket. Genom att låta tungan glida över tänderna går det att avgöra om dessa är rena eller ej. Om tungan glider lätt och tändernas yta känns glatt har man gjort rätt, i annat fall bör man borsta igen. Tuggummi är ett bra alternativ mellan borstningarna. Tuggummi som innehåller xylitol eller karbamid påverkar syraattackerna så att de blir kortare. Man får mer saliv när man tuggar och saliv är renande. Tuggummi tar även med sig en del bakterier och xylitol stärker tänderna.