Tandlossning drabbar nästan varannan person som är över 50 år, och problemet beror nästan alltid på att man inte borstat tänderna tillräckligt noga. Det som händer vid tandlossning är att smuts och bakterier bildas mellan tanden och tandköttet, i tandköttskanten. Ju längre bakterierna ligger och gror där desto djupare blir fickan mellan tand och tandkött. När fickan har blivit för djup går det inte längre att komma åt bakterierna med en tandborste, då kan problem börja uppstå. Det svåra med tandlossning är att det är ett extremt långsamt förlopp och det kan även vara svårt att upptäcka symptomen. När bakterierna har kommit en lång bit in i fickan kan de angripa tandroten, det är då tandlossning kan ske. Tandlossning, eller parodontit som det också kallas av tandläkare går att förebygga med enkla medel. Dessvärre är det lika enkelt att får tandlossning på grund av slarv.

Orsaker till tandlossning

När man slarvar med sin tandborstning bildas det bakterier på tänderna, plack. Plack är lätt att borsta bort i början, det har då inte fått ordentligt fäste än. Många människor borstar sina tänder noggrant men använder inte tandtråd, detta resulterar i att bakterier kommer in emellan tänderna. Tandborsten kommer inte in mellan små springor därför är tandtråd väldigt viktigt att använda. Bakterier och smuts som tränger in mellan tänderna blir plack. Plack i sig är inte så farligt på tandens yta eftersom du lätt kan borsta bort det. Men rengör du inte mellan tänderna kan plack bli till tandsten. Tandsten sitter oftast runtomkring tänderna och även vid tandroten. För att bli av med tandsten måste man skrapa, detta brukar tandläkaren eller tandsköterskan göra. Om tandstenen inte försvinner angriper den tandroten och skadar tandfästena. Även om tandroten skulle vara angripen går det att åtgärda problemet. En orsak till tandlossning kan vara rökning, rökares immunförsvar är nämligen sämre än ickerökares. Med sämre immunförsvar klarar inte alltid kroppen av att bryta ner bakterierna utan de frodas istället.

Hur kan jag förebygga tandlossning?

Det bästa och enklaste sättet att förebygga tandlossning är genom att vara noggrann med sin tandhygien. Det är extremt viktigt att borsta tänderna två gånger om dagen och dessutom noga, runtomkring och på alla sidor. När tandborstningen är gjord är det bra att använda tandtråd. Om du inte brukar använda tandtråd kommer det förmodligen att blöda lite i tandköttet vid de första gångerna. Detta är helt normalt och brukar försvinna efter några gånger. Skulle det dock inte sluta blöda är det bäst att kontakta en tandläkare. Tandtråd räcker att använda en gång om dagen, alltså inte vid båda borstningarna. Att skölja med fluor är också riktigt bra eftersom fluor förhindrar uppkomsten av karies – alltså hål i tänderna. I övrigt gäller det helt enkelt att borsta noga, ibland kan även en mellanrumsborste eller en mindre tandborste behövas för att verkligen komma åt överallt.

Hur behandlar man tandlossning

När man har drabbats av tandlossning har fickorna i tandköttet blivit såpass djupa att smuts och bakterier har angripit tandroten och tandens fäste. Man har ofta problem med att tugga då tanden är lös och kan göra ont. Ibland går det att rädda tanden, detta beror helt på hur illa tandens fäste har blivit angripet. Eftersom risken finns att mista sin tand när tandens fäste är infekterat är det viktigt att alltid vara uppmärksam på blödningar och andra symptom. Ju tidigare man får reda på om man har parodontit, desto större är chansen att man kan rädda tanden. Behandlingen går ut på att få bort plack som förstör tandens fäste och rot, detta gör man så fort som möjligt. Om tandläkaren inte kan komma åt plack som sitter högt upp vid roten kan det krävas en operation. Operationen utförs med bedövning och är nästan helt smärtfri, tandläkaren öppnar upp en lucka i tandköttet, precis vid tandens rot. Med hjälp av öppningen kan tandläkaren ta bort all plack som ligger där, för att sedan stänga igen. Efter operationen är området väldigt ömt och man ska varken borsta eller tugga med den tanden. Man får istället en bakteriedödande lösning som förhindrar tillväxt av plack.

Nya tänder efter tandlossning

Om du skulle mista tänder under tandlossning finns det flera alternativ för implantat. Målet är såklart att ge dig så naturliga tänder som möjligt. Det görs en undersökning av bettet för att kunna matcha dina egna tänder. Sedan kan tandläkaren se om du har tillräckligt med ben i munnen för att kunna göra tänder. Man kan välja om man vill ha avtagbara tänder eller fasta. När man sätter fast fasta tänder fäster man så kallade broar i tandköttet, små fästen. De fasta implantaten är i regel dyrare än de avtagbara, men å andra sidan känns de fasta tänderna som dina egna. Om du har fått nya tänder är tandhygienen lika viktig på de tänderna som dina egna. Du kan fortfarande få inflammationer i tandköttet med porslinständer.

Hur borstar man tänderna på bästa sätt?

Det är alltid bra att ha en mjukare tandborste eftersom en hård lättare kan skada tandköttet. Borsten kan gärna vara lite mindre, då kommer du lättare åt överallt. Det är också viktigt att du byter ut din tandborste regelbundet, ungefär en gång var tredje månad. Borsten är trots allt till för att göra rent och då måste borsten också vara ren. Det bästa alternativet är att använda sig av en eltandborste. Borsthuvudet är extra litet på dem och det roterar av sig själv. Det man börjar med att göra är att klämma ut cirka 2 centimeter tandkräm på borsten. Sedan börjar du borsta och håller då tandborsten lite vinklad. Jobba dig igenom varje tand ordentligt, yttersidan, på tuggytan och på baksidan. Du ska absolut inte trycka hårt när du borstar tänderna, borsta istället lagom löst och länge. Tandborstningen ska ta ungefär 2-3 minuter, det kanske låter lite men det känns som en lång tid. Därför kan det vara bra att du har koll på klockan så ser du hur länge du borstat. När du väljer tandkräm ska den innehålla fluor och den ska även vara lågslipande. Idag är dock kvaliteten såpass hög på alla tandkrämer att du kan välja nästan vilken som helst.