Tänder

Vi måste ta hand om våra tänder!

Eftersom vi som vuxna bara har en uppsättning tänder som vi ska leva med i resten av våra liv, är det viktigt att ha en bra tandvård. Dels behöver man ha en bra munhygien för att minimera bakteriefloran i munnen så att man minskar riskerna för karies, men också för utseendets skull så att tandraderna håller sig vackra och man slipper le med stängd mun. För att hålla en bra munhygien ska man använda sin tandborste två gånger varje dag. Eftersom man endast kommer åt att borsta cirka 60 % av tandens yta med tandborsten, behöver man komplettera med tandtråd för att få rent mellan varje tand. Varje gång vi äter eller dricker får vi beläggningar på tänderna. Dessa beläggningar består av bakterier som fräter mot emaljen. Om man använder sin tandborste kontinuerligt går det att få bort bort dessa beläggningar, men slarvar man med sin munhygien och låter det går en tid utan att borsta, eller använda tandtråd, kommer dessa beläggningar så småningom att bli hårda och då behöver man uppsöka en tandhygienist för att rengöra tänderna.
Även om man sköter sin munhygien med daglig tandborstning och använder tandtråd är det ändå bra att göra regelbundna besök hos en tandhygienist, i förebyggande syfte. En tandhygienist kan bland annat avlägsna plack från tänderna och göra en undersökning för att se om det föreligger risk för karies. Hos en tandhygienist får man också tips och råd om hur man ska sköta sin munhygien på bästa sätt för att minska riskerna för hål i tänderna, men även slippa tandköttsinflammation eller dålig andedräkt.

Missfärgade tänder

Alla får vi på ett eller annat sätt missfärgningar på tänderna. Att de missfärgas kan bero på många olika orsaker, bland annat ålder då tänder missfärgas och blir gråaktigare ju äldre vi blir. Rökning och snusning är också två orsaker till att vi får missfärgningar, likaså kan mat med starka färgämnen ge upphov till missfärgningar. Oavsett orsak till att man får missfärgningar är det inte roligt och kan leda till att man inte längre vill le med öppen mun. För att minska risken att få sina tänder missfärgade är det viktigt att ha en bra munhygien. Man behöver borsta tänderna varje dag och även använda tandtråd så att man inte får beläggningar på tänderna. Om man röker eller snusar är det förstås bra om man slutar eller drar ned på detta. Man bör även vara försiktig med viss mat och dryck som exempelvis rödvin. Vissa mediciner kan också ge upphov till missfärgade tänder, i denna situation kan man prata med sin läkare för att se om det finns alternativa mediciner som fungerar lika bra, men som inte missfärgar tänderna.

Lider man av att sina tänder är missfärgade finns det hjälp att få. På en tandklinik kan man bleka sina tänder så att de får tillbaka mycket av sin tidigare vita färg. Blekning av tänderna är en ganska enkel procedur och görs vid flera olika tillfällen. Hur många gånger beror oftast på hur pass missfärgade de är, och hur pass vita tänder man vill ha. Man brukar däremot kunna se resultat redan efter den första tandblekningen. Innan man bleker sina tänder behöver man genomföra en undersökning och laga eventuella hål och samtidigt också slipa bort eventuell tandsten. Har man hål eller skadade tänder kan man inte bleka sina tänder innan dessa är lagade, eftersom det medel som används kan ge upphov till smärtsamma ilningar.

Besvär som kan uppstå om man inte sköter sin munhygien

Som tidigare nämnts är det viktigt att sköta om sin munhygien, så att man inte får framtida besvär. När man äter bildas bakterier i munnen som lägger sig på tänderna som beläggningar och fräter mot emaljen. Detta gäller i synnerhet när man äter sötsaker som direkt påbörjar en syreattack mot tänderna. Den saliv man producerar hjälper till att skölja bort en stor del av de bakterierna som är skadliga för tänderna, men det är viktigt att också borstar tänderna ordentligt och använda tandtråd så att man får bort beläggningar även mellan tänderna. Om beläggningarna får sitta kvar för länge på tänderna kommer dessa att hårdna, och bakterierna som finns i beläggningarna kommer att fortsätta sina attacker emot emaljen, fast nu i en skyddad miljö då tandborsten inte längre kan rubba de hårda beläggningarna.

Så småningom kommer dessa beläggningar och de bakterier som finns att orsaka karies, hål i tänderna, vilket kräver att man uppsöker en tandläkare för tandvård. På sikt kan även beläggningar vara upphov till tandköttsinflammation, då bakterierna söker sig ned i tandköttet. Tandköttsinflammation kan göra ont samtidigt som det gör tandköttet känsligt, vilket man blir varse om när man använder tandborsten. Om man går för länge med karies, tandköttsinflammation och/eller beläggningar kan det leda till tandlossning. Att man börjar få tandlossning kan man se genom att tandköttet runt tanden drar ihop sig och skapar fickor runt tanden. Om man inte snarast uppsöker en tandläkare för tandvård kan inflammationer och tandlossning sprida sig till flera tänder, vilket innebär att tänderna så småningom blir lösa, dör och till slut ramlar ut. För friska, vackra och hela tänder behöver man sköta om sin munhygien, regelbundet uppsöka en tandhygienist eller tandläkare i förebyggande syfte och vara försiktigt med vad man äter.